Uit Strategisch Plan 2016-2020:
We delen onze collecties, erfgoed en bijzonderheden wereldwijd met zo veel mogelijk bezoekers. Dit kunnen mensen zijn die fysiek een bezoek brengen, maar ook bezoekers van onze online media.
Het bereik wordt gemeten aan de hand van bezoekersaantallen, entree-, winkel- en restaurantopbrengsten, bezoekers en volgers van onze online media en het bereik van media-exposure.
De bezoekersaantallen in de musea waren hoger dan in 2018 en op veel plaatsen ook hoger dan begroot. Hetzelfde geldt voor de entreeopbrengsten. De websites van de musea en locaties van STM werden in 2019 opnieuw beter bezocht en het aantal volgers op sociale media ontwikkelde zich positief.
Uit Strategisch Plan 2016-2020:
Resultaten
In 2019 is een begin gemaakt met het verder professionaliseren van de afdeling Communicatie, Marketing en Fondsenwerving. De formatie van de afdeling is herzien en het strategisch marketing- en communicatieplan voor de komende vier jaar is in concept gereed. Voor Ecomare, Museum Kaap Skil, Vuurtoren en Oudheidkamer zijn de visies herzien en zijn doelgroepen per locatie vastgesteld. Deze vormen het uitgangspunt voor het vastleggen en eventueel aanpassen van de betreffende huisstijlen.
Huisstijl
Op basis van de hernieuwde visie van Ecomare is het logo in een ander jasje gestoken. Het huisstijlhandboek is in concept gereed en zal in 2020 gefinaliseerd worden. In 2019 is een begin gemaakt met een vernieuwde huisstijl voor Museum Kaap Skil. Deze wordt in 2020 verder uitgewerkt. Voor de Vuurtoren en Oudheidkamer zal in 2020 gestart worden met het huisstijlhandboek.
Ontsluiten collectie
In 2019 is vrijwel de volledige collectie van de Stichting ingevoerd in een nieuw collectieregistratiesysteem, TMS. Alle objecten zijn in deze database opgenomen, verdeeld in een categorie Natuurhistorisch en een categorie Cultuurhistorisch. Dit maakt het mogelijk om topstukken en deelcollecties vanaf 2020 ook online te presenteren. Met name voor Museum Kaap Skil werden in 2019 op sociale media al veel collectiestukken gedeeld met het publiek.
Websites
Ecomare had als doel voor 2019: 693.000 bezoeken op de website in totaal. Met 746.333 bezoeken ligt de site ruim boven de KPI-koers (108%). Dat geldt ook voor het aantal bezoeken via mobieltjes. Dat zit nog steeds fors in de lift, op maar liefst 161% van de KPI-koers. Dertig procent van de bezoekers bekijkt de Ecomare-site op een desktop-computer.
Museum Kaap Skil had als doel voor 2019: 62.480 bezoeken op de hele website. Met 78.601 bezoeken ligt de website op 120% van de KPI-koers. De bezoek-curve kent opmerkelijke pieken: de voorjaarsvakantie (facebook-advertentie en adwords-succes), de presentatie van de pronkbeker (social media en aandacht in de landelijke media) en de overige vakantieperiodes. Het grote merendeel van de bezoekers bezoekt de site met behulp van een mobiele telefoon. Er is een opmerkelijke groei van het directe verkeer naar de site (intikken webadres). Dit duidt op een toename van de naamsbekendheid van het museum.
De Oudheidkamer had als doel voor 2019: 10.000 bezoeken op de hele site. De site werd 12.132 keer bezocht. Dankzij een na-effect van de opening in de Kerstvakantie, de succesvolle lancering van de tentoonstelling over huisartsen en het toevoegen van Duitstalige en Engelstalige informatie en komt de site daarmee op 121% van de KPI-koers. Ook hier is dit succes vooral te danken aan een groei van het bezoek via mobiele telefoons.
De Vuurtoren had als doel voor 2019: 51.700 bezoeken voor de hele website. Met 54.785 bezoeken in het afgelopen jaar ligt het bezoek aan de site op een tevredenstellende 106% van de gewogen KPI-koers. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de site nu in de toren zelf te raadplegen is op een groot touchscreen.
Facebook en Twitter
Alle accounts van de Stichting zijn in aantal volgers blijven groeien.
De dierverzorgers van Ecomare leverden een bijdrage aan diverse film- en persactiviteiten. Met hun prachtige opnamen van de dieren wist Ecomare via social media een groot publiek te bereiken.
Voor Museum Kaap Skil steeg het aantal volgers op Facebook van 2.242 naar 2.455 (9,5%), voor Ecomare van 15.959 naar 17.776 (11,4%), voor de Vuurtoren van 1.230 naar 1.394 (13,3%) en voor de Oudheidkamer van 78 naar 106 (35,9%).
Ook op Twitter is er groei gebleven. Het aantal volgers van Museum Kaap Skil is toegenomen van 870 naar 915 (5,1%), voor Ecomare van 4.784 naar 4.866 (1,7%). Voor de Vuurtoren en de Oudheidkamer zijn er geen actieve Twitteraccounts. Nieuw zijn de vier Instagram accounts, die vanaf de start allemaal een behoorlijk aantal volgers hebben getrokken. Voor Ecomare 3.543, voor Museum Kaap Skil 556, voor de Vuurtoren 669 en voor de Oudheidkamer 123 volgers (wat veel is in vergelijking met de 106 volgers op Facebook).
Mediabereik
Het aanbod op het eiland om andere activiteiten te doen blijft stijgen. STM moet blijven vernieuwen om mensen te trekken. Uit onderzoek blijkt ook dat het voor potentiële bezoekers belangrijk dat er iets nieuws te zien is bij de verschillende onderdelen van STM. Via de websites, social media, advertenties en free publicity worden bezoekers geworven. Er zijn in 2019 verschillende campagnes opgezet om bezoekers te genereren en mensen te informeren over activiteiten. Vooral voorafgaand aan de schoolvakanties zijn er onder andere extra acties via social media opgezet. Uit analyse blijkt dat de musea van STM flink in het nieuws zijn geweest, zowel nationaal als internationaal.
Free publicity
Over alle musea van STM is bijna wekelijks een pers- of nieuwsbericht te vinden in de lokale media (Texelse Courant, Texel Dit Weekend) en zeer regelmatig in de regionale pers (Noordhollands Dagblad en RTVNH). Op landelijke websites worden frequent nieuwsberichten overgenomen.
Media exposure Ecomare 2019
Media exposure Museum Kaap Skil 2019
Media exposure Oudheidkamer 2019
Media exposure Vuurtoren 2019
Advertenties
Toeristen op het eiland zijn te bereiken via de traditionele mediakanalen. Het advertentiebudget van STM wordt daarom met name ingezet op Texel. In het hoogseizoen plaatsen we advertenties in de Vakantiekrant, Texel Dit Weekend, TexelNu, zetten we busreclame in en plaatsen we MUPI-posters op veelbezochte plekken. Verder verspreiden we wervingsfolders en posters bij logiesverstrekkers. Daarnaast promoten we onze musea en activiteiten natuurlijk ook steeds meer via digitale agenda’s, websites, social media en mobiele apps.