In 2020 is STM een krachtige speler en een efficiënt en effectief werkende organisatie. Andere organisaties zoeken aansluiting bij STM.
STM bouwt sinds 2015 weer stevig aan haar reserves. Zelfs meer dan voorzien in de meerjarenbegroting. Dit heeft te maken met een uitgestippeld beleid, het besparen op personeel, meer entreeopbrengsten (minder kortingen) én meer bezoekers en het redelijk gelijk blijven van additionele baten. Doordat we in 2017 meer personeelskosten hadden (mede door langdurig zieken) en meer investeringen hebben gedaan, wordt in 2017 minder toegeschreven dan voorzien.
Resultaat totaal vanaf 2015 – 2017 | |
1.043.000 | werkelijk toegeschreven aan continuïteitsreserve |
539.000 | meerjarenbegroting |
Sinds 2015/2016 is het facilitair werken ingevoerd. De grootste kostenposten van STM zijn de nodige investeringen om achterstallig onderhoud weg te werken (automatiseringsinvesteringen) en personeelskosten. Deze kosten worden verderop toegelicht.
Facilitair werken
Het facilitair werken is in 2017 uitgebreid geëvalueerd. Ook zijn de nodige aanpassingen gedaan en afspraken gemaakt. De nadruk in 2018 ligt op verder professionaliseren, tools om projectmatig te kunnen werken en nog verdergaande automatisering. De afdelingen Communicatie, Expositie & Educatie, Techniek & ICT en Financiën & Administratie werken inmiddels bedrijfsbreed. Wat betreft in- en verkoop wordt frequent overleg gepleegd tussen locatiemanagers (van Kaap Skil, de Oudheidkamer en de Vuurtoren) en hoofd Receptie & Restaurant van Ecomare. Ook het boekingskantoor (waar groepen en scholen programma’s kunnen boeken) werkt inmiddels bedrijfsbreed maar dient nog verder te worden gefinetuned.
Telefooncentrale
Om telefoontjes bedrijfsbreed beter te kunnen beantwoorden, monitoren en voor alle locaties te kunnen verzorgen, wordt in 2018 geïnvesteerd in een VOIP tri-tel centrale.
Vanuit het Strategisch Plan en onze missie proberen we zo duurzaam mogelijk te werken. Ecomare heeft al het gouden Green Key-keurmerk. Voor Kaap Skil willen we dit in 2018 behalen.
We doen dit onder meer door:
STM wil een interessante en sterke partner zijn voor anderen. In de toekomst hopen we dat meer musea en organisaties op Texel aansluiting bij ons zoeken. Het verder professionaliseren van het facilitair bedrijf is hiervoor een must.
We zien nu al dat diverse partijen samenwerking zoeken. Ook STM is actief op zoek. Hieronder een aantal samenwerkingsverbanden uit 2017.
Risicobeheersing
In het jaarverslag over 2016 zijn de belangrijkste risico’s van de stichting uiteengezet. In 2017 is door de directie een risicoanalyse opgezet en besproken met de Raad van Toezicht. Tevens is in 2017 een bedrijfsbrede RI&E uitgevoerd, op basis waarvan een gedegen plan van aanpak is ontwikkeld. De eigen risicoanalyse is in deze RI&E meegenomen.
Risicomanagementsysteem
Eén keer per jaar zal intern het risicoprofiel van STM tegen het licht worden gehouden. Ook worden vanaf 2015 jaarlijks met de verzekeringsspecialist alle bedrijfsrisico’s besproken. Met behulp van zogenaamde kans-effect matrices wordt gekeken naar het verband tussen de kans en het effect van bepaalde risico’s. Vervolgens wordt door de directie per risico bepaald hoe om te gaan met het risico: vermijden, verminderen, overdragen/verzekeren of zelf dragen. De nadruk van dit gesprek lag in 2017 op het gebied van personeel en organisatie.
Verder wordt jaarlijks door de externe accountant tijdens de interim controle de administratieve organisatie onderzocht en de daarin verankerde maatregelen van interne controle.